Ketoner, Ketonix, Träning, Mat, Samband!

Vi betar av lite ytligt vardagligt snack först.

Jag mår ganska bra. Eller "fint" som jag på automatik skulle svara om någon frågade. Frågan får vi ganska ofta. Mer som en hälsningsfras. Trevligt jueh. Eller?
 
Nu till det lite mer spännande, för er som jag, en nörd när det kommer till näringsfysiologi.
 
Min sammanfattning av av vara/hamna i ketos.
 
I sex veckor har jag använt min Ketonix. Det är ett instrument som mäter Ketonvärdet i utandningsluften i form av aceton som är slagg/bi produkten av tillverkningen av Ketoner.
Mycket smidig pryl. Har gjort det möjligt att mäta ketoner flera gånger per dag.
Iom att stickorna för urin och för blod är vädigt dyra blir mättillfällen fåtal.
 
Denna mätare har jag i bilen. Vilket gör det möjligt för mig att blåsas flera gånger om dagen. Under olika omständigheter. Före frukost, efter frukost, kväll, dag, morgon, före träning, efter träning, före/efter högproteinrika mål, fetrika mål och givetvis mål med mycket kolhydrater.
 
Jag har under dryga året skurit ner/uteslutit kolhydrater i min kost. Har gått i tron om att jag är i lite/normal ketos. I och med att jag mår så betydligt mycket bättre utan kolhydrater,  oavsett ketos eller inte har jag dragit slutsatsen av att jag har varit i ketos.
 
Första dagen jag fick min Ketonix började jag att blåsa så klart. Den visade blått. Trodde att det var fel på den såklart. Efter mycket laborering hit och dit är jag nu, sex veckor senare, en ständig "rödblåsare". Vilket innebär att jag är i hög ketos eller mycket hög ketos. Alltså väldigt höga andelar aceton i utandningsluften.
 
Alla fungerar olika. Varje kropp är unik. Med det menar jag att det jag skriver fungerar bra för mig och kanske inte för dig. Som med alla andra expertråd är det du som är expert på din kropp. Om inte, gör du som jag, provar dig fram :)
 
Mina vägar till optimal ketos;
 
1. En av de största anledningarna till varför jag inte hamnade i optimal ketos var det som jag aldrig trodde jag kunde föräta mig på, proteiner.
 Det tog lång tid för mig att förstå att proteiner kan sabbotera så mycket för ketosen. Proteiner har vi jue lärt oss, precis som med fibrer, att det är så nyttigt, gärna i stora mängder. Allt är extra tillsatt med jusst dessa två nutrienter.
 Jag vill bara vara extra tydlig med att det här skiljer sig säkert enormt från varje individ. Min kropps proteinbehov innan det lagras som överskott ligger runt ca 1-1.5 gram proteiner per kilo jag väger. Alltså mellan 100 och 150g om dagen. Då tränar jag också mellan 3-5 pass i veckan. Ingen byggning, ingen deff. Normal tr
 
äning.
Ligger jag runt 200g får jag som ett brev på posten lägre ketonvärden i utandningsluften. Vilket jag, per automatik associrerar till att jag har ätit ett överskott och mängden över bildar min kropp glukos/blodsocker av.
 
2. Högintensiv träning sätter mig ur ketos direkt. Dock under väldigt korta perioder. Som lekman kan jag endast gissa varför. Kroppen använder sig av muskelfiber typ 2/2x vid högintensivträning (pulsslag på över 70% av max har jag hittat en gräns) och kräver glukos som drivmedel. Kroppen bildar då eget glukos som frigörs i blodet. Vilket resulterar i lägre förbränning på "huvudbränslet", fett.
 Högintensiv träning är också väldigt stressrelaterad. Vilket också påverkar mitt blodsocker. När jag blir stressad ökar mitt blodsocker markant. Upp till två enheter när jag mätt direkt efter passen.
 
 
 Träning som gynnar min ketos,
    - Promenader i högt tempo. Precis över bekvämlighetsnivå. Alltså inte gå och dra benen en meter efter dig, utan i rask takt men utan att du höjer pulsen allt för mycket.
    - Stryketräning med tungt motstånd. Mer vikt, färre repetitioner. Ordentlig vila mellan setten. Inbillar mig att det tar "en aning" längre tid för min kropp att fylla muskelcellerna med ny energi utan kolhydrater. Men efter en lite längre paus/vila mellan setten hinner de laddas om och nästa sett är jag lika stark som det innan. Dock kan passen bli timlånga. Orken finns där.
 
Träning som sätter mig ur ketos;
    - Löpning. Löpning är iofs ganska högintensiv. Tester gjorda direkt efter en löparrunda har jag högt socker och inte ens "spår av ketoner" när jag blåser i min ketonix.
 

 
3. Miljön runt omkring mig. Med en lagom stressad miljö runtomkring mig är mitt blodsocker väldigt stabilt och leder indirekt till bättre förutsättningar för att hamna i optimal ke
 
tos. Misstänker att med en alltför stressig tillvaro ökar produktionen av stresshormoner som inte gynnar ketosen.
 
4. Vissa saker som jag har ätit under året på LowCarbNormalFat har jag haft lite aningar om, men iom att jag inte har haft ett smidigt sätt att testa ketoner så flitigt som jag har haft nu under dessa sex veckor med ketonix mätaren har jag inte kunna avgöra ifall de påverkar min ketos.

    - Tuggumin. Tuggumi var alltid ett frågetecken innan jag fick det bekräftat att det inte påverkar mina keton värden. Visst det står att de är sockerfria, men iom att portionsmängden är så liten, endast ett par gram, vilket leder till otroligt små mängder socker, är det lätt att utnyttja SLV regler för a
 
tt nyttja rätten att skriva "sockerfri".
 
    - Sötningsmedel. Jag har provat både Stevia och Aspartam i små och stora mängder. De lämnar mina ketonvärden och (hör och häpna) blodsockervärden helt oförändrade.
 
   - Kolhydrater från grönsaker (typ brocoli, blomkål). Trotts en kolhydratsmängd mellan 1-5g per 100g verkar det som att jag kan äta obegränsat av denna typ av mat. Jag har testat mängder upp till 2kg per dag och jag blåser rödare en blod.
 
5. Kokosolja/fett. En toppen produkt som jag använder till mycket. Jag införde denna produkt i sam
 
ma tidsspann som jag drog ner på kött (proteiner). Vilket redan efter ett par dagar satte mig i hög ketos. Det är både gott och har nästintill magiska egenskaper. En halvpanna kaffe och ca 50gram kokosolja i min mixer är ett smidigt, gott och snabbt sätt att ge mig ny energi.
 
 
Så kan jag samanfatta min väg till ketoz med hjälp av Ketonixmätaren.
 
Hoppas den inte har varit alltför "meckig" att tyda :) Jag kommer att fortsätta laborerara/kartlägga maten jag äter i samband med träning. Tycker det är så kul :)
 
 
 
 
På återseende