Frågorna du endast själv kan svara på!

Jag är medlem i tre stycken grupper på facebook, alla tre förespråkar en kost utan kolhydrater samt är baserad på riktig mat.
Det är superkul att läsa allas framgångar och hälsoeffekter. Jag har själv en solskenshistoria jag tänkte dela med mig av när jag har tid att skriva.
 
Nu till den "röda tråden" i mitt inlägg.
 
En sak som jag har noterat under dessa månader jag har varit medlem i dessa tre sidor är hur svårt många gör det för sig.
Det är ställs verkligen många frågor som de oftast vet svaret på själva. Kan det vara så att de ibland hoppas på att de ska ha fel eller vill de höra ngt annat än vad de egentligen redan vet?
Jag tycker alla frågor är spännande men svaren är oftast givna. Jag tycker ibland att det gör det svårare än vad det är. Många frågor är kring "tillåtelse" att äta en viss produkt eller en maträtt. Jag tror att de vill höra andras reflektioner kring frågan, andras erfarenheter.
 
En fråga om tillåtelse utan att egentligen veta varför någon följer dessa kostråd är helt omöjlig att svara på. Många väljer att ta bort kolhydrater av olika orsaker.
 
Tillexempel;
"Får jag äta vispgrädde?" Det första jag kommer och tänka på är laktosen, och skulle vilja svara "nej, det får du inte". Men det kan jag inte göra utan att känna mig som en "lustig kurre".
Nu kommenterar jag oftast inte på forumen. Men jag läser gärna andras svar och jag ser vilken vidd det finns i svaren. Iom att alla äter kolhydratsfri kost av olika anledningar.
 
Om alla kunde skriva ett par rader information innan frågan ställs, så blir de mycket lättare att svara på. Samt att de blir mer rellevanta svar.
 
Jag fortsätter med exemplet.
Om inlägget skulle ha skrivits i något med denna stil;
"Jag äter kolhydratsfri kost för att jag inte mår bra av laktos. Nu till min fråga. Får jag äta Vispgrädde?"
Den är fortfarande klurig att svara på iom att vi varken vet vilken mängd eller hur stark tolleransen är gentemot laktos. Svaret blir tyvärr något tråkigt, jag skulle vilja svara "prova dig fram".

Så det jag vill komma fram till, är, att det enda rätta svaret är att prova. Ingen annan kan svara på om du kan äta vispgrädde eller inte.
 
Frågorna om tillåtelse borde formuleras så som "Kan du som laktosintollerant äta vispgrädde?"
 
Tydliga frågor, rätta frågor, med mycket information, får bra svar och mer rellevanta svar. Inga frågor är dumma. Men de finns defenitivt olika nivåer på dem :)