Rubriksdieter

Det har blivit en fluga i min generation att namnge ett specielt satt att ata. Det finns oandligt med olika typer av dieter. Och alla dessa har sitt egna lilla fina nischade namn.
Oftast ar namnet associerat till typ av diet, eller ocksa bar dieten nagon kandisprofils namn. Hursomhaver tycker jag att det ar kul och larorikt att se hur andra ater och hur andra tanker.
 


Jag har ocksa en diet :) LÄB. Lagom Är Bäst, kallar jag den :D
 
LÄB specifikation;

Min diet gar ut pa att anvanda det sunda fornuftet nar det galler val av produkter att konsumera, samt att anvanda andamalets behov for att valja mangd och typ.

Det ar piece of cake.
Sunt fornuft nar jag handlar. Det behovs ingen personal shopper for att valja "bra" mat. Vi alla vet ungefar pa ett hum om vad som ar bra mat och vad som ar mindre bra mat. Mindre bra mat deffinerar jag som dalig kvalite eller har daliga egenskaper, sa som, godis, glass, chips etc. Alltsa hamnar absolut inte all mat med hog naringsdensitet i den kategorin. Kom i hag att jag jagar verkligen inte en viktreducerat kost. Jag ater for att kunna trana, inte trana for att kunna ata. Jag brukar inte utesluta mindre mat. Men valjer mina tillfallen och ater en mindre mangd av de.

"jag ater inte allt som ar gott, men jag ser till att allt jag ater ar gott", det ar min slogan som jag oftast anvander for att forklara hur mina maltider ser ut. Med det menar jag alltsa; Jag kan inte ata allt som ar gott. Utbudet ar for stort och for latt tillgangligt. Allt vanligare blir det lattare och billigare att ata mindra bra mat. Det ar dar vi skjuter oss i foten. Iom att efterfragan okar pa snabb/billig/samre mat okar ocksa dess produktion och indirekt sanks priserna.

Men, jag ser till att allt av det jag stoppar i mig ar gott. Jag ater alltsa inget som jag inte tycker om. Det vorre att ga emot mina principer. Jag ater bra for att ma bra. Hur skulle jag ma om jag tvingade i mig ngt jag inte tyckte om? blaa.

Pa aterseende!