Batteriladdning!

Fredag, det betyder helg inom rackhall.
 
Hur mycket uppskattas egentligen inte fredag i vart fina land? Det ar ett skont "flow" over denna dag. Iallafall inom mitt yrke. Kanslan och harmonin ar pa topp och allt gar bara lite lattare.

Helgen kommer bli super.
Inkluderar nagra tillfallen med harda traningspass. Innan varje helg brukar jag "preppa" lite extra med naring och somn. Sova lite langre, ata lite mer helt enkelt. Traningstillfallen som blir av pa helgerna vager nog tyngst av mina pass. De som blir av i veckan ar bara en "bonus". Brukar ta tillfalle i akt och peta med lite smasaker. Nacke, vader, underarmar, trapezius etc.

Kvallspass efter arbetstid ar batterierna inte lika fulladdade som en lordag formiddag, right?
Jag brukar anvanda en liknelse for att jomfora kroppens energikalla. Antingen jamfor jag den med en bil och dess bensin som drivmedel. Eller ocksa ett laddbart batteri.
Tank dig det oversta batteriet till vanster som ditt tillstand efter en nattssomn. Och det tomma strax innan du somnar. Nar tror du att prestationen i teorin ar pa topp?


Nar jag vaknar pa morgonen ar jag nyladdad och blir ganska snabbt nytankad (frukost). Desto senare in pa eftermiddagen vi kommer, tar sakta batteriet slut. Desto narmare vi kommer varan "sweetspot", desto trottare blir vi. Med sweetspot menar jag tiden/uppfattningen vi har lart var hjarna att vi ska sattas pa laddning igen (ga och lagga sig).
Vad jag menar alltsa, det jag gor pa morgonen har oftast en tendens till att bli av. Manniskan gillar rutiner och foredrar att gora dem pa ett nyladdat batteri eller en nytankad bil. Efter en natts somn och en lagom maltid.
Nu ingar inte frukost i alla morgon rutiner hos folk. Har du inte frukost som morgonrutin betyder det med all sakerlighet att du "star" dig fortfarande pa gardagens meny. Kanske du ater sista malet ganska sent. Eller gillar din kropp storre maltider vid farre tillfallen, gar in under alla dessa rubriks dieter som "perdiodiskfasta".

Pa aterseende