Tips och trix

Tänkte plita ner några förberedelser jag brukar vara noga med innan jag drar igång med min träning. Saker som är för mig alfa omega. Det jag tänker på är mera praktiska fördelar som kommer att underlätta min träning.
Att maskinerna är annorlunda inställda eller att vinkeln i övningen inte är som jag har tänkt gör mig ingenting. Drar nytta av det och ser det som variation. Med några få undantag. Det får inte göra ont, inte forcera en led i en riktning som inte leden är byggd för. Annars är jag öppen för alla övningar med alla inställningar, alla aktiviteter med alla ansträngningsnivåer.
 
Hursomhaver, här kommer några tips och trix som gör att min träning aldrig blir lidande pga. dåliga förberedelser.
 
  • Energi. Innan jag ens funderar på att träna vill jag försäkra mig om att det finns glykogen i mina muskelceller, alternativt lever. Jag reviderar de senaste 12h matintag och gör en överslagsräkning. Ligger jag i skuld och klockan är tätt inpå, äter jag något med hög näringsdensitet för att inte fylla buken. Nötter is the shitt. Två nävar och jag har gasoline för ca 2h. Brukar inte göra det mer avancerat än så. Att det inte är macrooptimalt brukar jag ha överseende med då passet i sig är viktigare än att "tallriksmodellen" klickar"
     
  • Mode, något jag har insett allvaret i på senare år. Jag måste vara i träningsmode innan jag sätter min fot på gymmet/i hallen. Jag har en del "lathundar" jag brukar använda mig av för att testa mig själv. Ställer mig själv ett par välutvalda frågor och ser hur svaret ter sig. Positiva svar, mode, check! Hittar jag ursäkter och "getaround" svar, då måste jag ändra mitt mode. Med Mode menar jag inställning. Att komma till gymmet med bra inställning.
    Låt oss säga att jag inte är i mode, vilket inte alls är ovanligt efter en arbetsdag, eller av andra anledningar. Nu kommer det svåra (ja det allt är svårt om man inte vet hur man ska hantera det). Att ändra inställning. Jag repeterar för mig själv varför jag ska åka och träna. Varför jag en gång började att träna. Hittar helt enkelt min "trigger" som stimulerar min parasympatiska nervsystem (sätter mig i WARmode). Ibland kan det vara så enkelt som att åka till en ny anläggning för att se det som "en ny erfarenhet", det kan få mig i riktigt go mode.
    En annan trigger för mig är att fullfölja en plan. Ett schema eller en uppgift under passets gång, uppgiften kan vara att utamatta en specifik muskel oavsett väg dit. Alltså utan några måsten, bara åka dit rycka och slita i alla övningar som utmattar den muskeln. Schemat kan vara ett noga gjort program med alla konstens regler utförda i rätt ordning, att boka av varje "del" kan också vara en stimulans, att progressera/gå frammåt". 
    Ett annant "ess i skjortärmen" är, total utmattning. Det slår aldrig fel, det blir inte så muskelspecifisierat dock. Men att åka dit med en plan som att "nu jävlar ska kroppen få arbeta, bryta ner/bygga upp och producera nytt" fungerar alltid. För att trigga den punkten behöver jag inte någon ytlig anledning. Tycker bara det är så fruktansvärt kul.

  • Väskan. Att alltid ha en laddad väska med allting som jag kan tänkas behöva är också ett tips. Det kan underlätta rent praktiskt att aldrig behöva åka en omväg för att hämta. Ibland kan det, för mig, vara avgörande. Att inte ha rätt skor, rätt t-shirt eller shorts kan vara avgörande, jag vet att det låter lite fåfängt, men så fungerar jag. Se alltid till att ha dina favorit kläder redo. Vi alla har oftast några favorit plagg som vi tycker sitter bra på oss. Jag har en del tröjjor som jag gillar att se mig själv i spegeln i, samt har grym comfort. Sömlösa kläder med ett funktionerligt material. Typ lättvikts bomullströjjor eller andra material som andas och får mig att kunna träna problemfritt.
    Summan av kaddemumman är, se till att ha saker du gillar, att köpa ett nytt plagg kan vara ett trix. 
    Andra saker jag försöker att alltid ha i väskan som jag har lärt mig genom åren är;
    Ingen kronologisk ordning, alla är lika viktiga.
    - Kodlås, slipper tappa bort/oroa mig för nyckeln
    - Alltid ett hopprep, när jag kommer i hoppreps mode, vill jag ha ett bra hopprep i rättlängd.
    - Två par skor, lyftarskor samt löpar/allround skor
    - Energi. Gainer, malto eller vitargo. Ett enkelt sätt att stimulera kroppen när fysiska utmattningen smyger på.
    - Nessesär med grooming/hygienprodukter
    - Sockor,kalsonger,tröja och shorts
    - BCAA, ingår nu som basic då jag har upplevt fördelarna med grenade aminosyror. Det enda kostillskottet som fungerar enligt mig efter kreatin. Det är också ett knep jag använder mig för att få i mig mycket vatten. När jag dricker melonsmaksatt BCAA istället för kranvatten dricker jag säkert den tredubbla mängden vatten.
    - Dragremmar och magnesia. Vid matta handleder, underlättar de flesta ryggövningar. Magnesia förbättrar greppet vid olympiska lyft då de absorberar fukt och ger ett bättre (friktionsfritt) grepp.
    - En mindre handuk, inget badlakan. Tar mindre plats och går snabbare att torka.
    - En rulle med plastpåsar, typ "bajspåsar". Där jag kan stoppa mina svettiga kalsonger/strumpor/tröja vid överdrivna svettningar. Slipper jag blöta ner hela väskan.
     
  • Att ha en genomtänkt, snygg och praktiskt väska är också viktigt. Ett ventilerande skofack med dragkedja. 
    Bra fack för att kunna ställa upp minst två stycken flaskor/shakers. 
    Stort utrymme för kläder. Mindre fack för bilnycklar, hemnycklar och arbetsnycklar.
    Ett annat bra fack för att kunna ställa två burkar i. En med energi, BCAA. En med byggstenar, protein.










Pa aterseende
1 Micke :

skriven

Klockrena inlägg, keep it up:-)